Gotland

Måndagen den 4 augusti satte vi oss kl 07 på en buss i Ängelholm som skulle ta oss med på en fyra dagars resa till Gotland. Vi var, när alla hämtats upp, 49 st + chaufför och reseledare. Första stoppet på resan blev i Mörrum där vi fick kaffe och smörgåsar. Blev ytterligare något stopp innan vi nådde Oskarshamn och båten som skulle ta oss över till Gotland. Båten gick 15:15 och vi var i Visby 18:15. När vi åkte från Ängelholm ösregnade det och när vi anlände till Visby var det sol och 31 grader.

Här står den blå bussen, Tjörnarpsresor, utanför hotellet. Vårt rum låg mot väster och det var inte nerrullat för fönsterna så rummet var fruktansvärt varmt om man säger så. Öppnade fönster och drog ner rullgardinerna men det var väldigt varmt på natten. Ingen luftkonditionering, här inte. För övrigt var det ett mycket bra hotell, absolut inget att klaga på och maten var jättegod. 19:30 åt vi middag, lammfärsbiff, mycket gott.

På kvällen tog vi själva en liten rundtur i Visby. Här är det Söderport, en av alla portar genom Visby ringmur.

Detta är Adelsgatan i Visby, en shoppinggata.

Dag två blev det en rundtur på norra Gotland med bussen. Här besöker vi Lummelundagrottorna (droppstensgrotta)

Sedan gick färden vidare till Bläse kalkbruksmuseum. Här åkte vi en runda med detta tåg.

Tåget lämnade spår efter sig!!

Kalkbruksmuseet. Här fick vi en föreläsning hur det gick till att göra släckt kalk.
Här intog vi också lunch, vad vi fick kommer jag inte ihåg. :-)
Kalkbruket hade högkonjunktur på 1920 och 1930 talet. Man fick anställa många stenarbetare. Men då arbetet lönade sig bäst på sommaren så permitterades 100 personer nov-apr. Då fick de permitterade familjerna klara sig bäst de kunde. Hade de tur kunde de få lite ströjobb här och där, så det gällde att under denna tid vara sparsamma.

Köket som det var på den tiden.

Vardagsrum som också fick vara sovrum.

Sedan åkte vi ut till Fårö. Här är Fårö kyrka.

Besökte Ingmar Bergmans grav på Fårö.

Rauker finns det gott om

Stora är de. Sylvia ser ganska liten ut där hon står. Detta var dag 1 och 2.