Nostalgi

I söndags när jag promenerade runt i stan var det inte utan att jag blev lite nostalgisk. Det började här; Sjukstugan (numera heter det Läkarstationen) här föddes jag. Några år senare lades BB i Laholm ner och närmsta BB blev Halmstad.
Parksolan, som jag tycker är väldigt vacker. Här gick jag från klass 1 t.o.m klass 6.


Ebbaredsstugan som ligger granne med Parksskolan. Här bodde en gumma vid namn Emma och hennes vuxne son Folke. (hur gammal är jag egentligen??) Jag minns att jag var lite rädd för Folke, han var inte riktigt som andra, hade lite konstigheter för sig. Emma minns jag som en snäll och rar liten gumma.

Realskolan; som numera ingår i Parkskolan. Här gick jag 3 år och på gaveln fanns en stor trappa som vi sprang ut på den dagen vi tog realexamen. Härmed tyckte jag att det fick vara nog med skola, min far tyckte emellertid annorlunda, han ville jag skulle fortsätta med studenten men så tyckte inte jag.



Här inne fanns biblioteket och jag var en flitig boklånare. Numera tillhör huset kyrkan och biblioteket ligger på annat ställe.




Biografen i Laholm har väl inte den vackraste skylten men eventuellt ska den förses med något bättre så småningom. Här visas de flesta nya filmer och jag brukar besöka den flera gånger varje år, fast nu var det längesedan. Det får bli ändring på det!


På väg hem går jag förbi de här åkrarna och här brukade vi åka skidor när jag gick i de lägre klasserna. Då tyckte man det var hiskeliga backar, idag är det väl inga barn som tycker detta är läskigt. I vintras när vi hade så mycket snö var det faktiskt många barnfamiljer som drog dit med sina pulkor.



Tog en del andra foton från Laholm också men de lägger jag in en annan dag för nu ska jag ut i det vackra vädret. Solen skiner från en klarblå himmel, det är 6 grader i skuggan, 21 i solen. I morse hade vi -3






Kommentarer

Ulla sa…
Förstår att du blev nostalgisk, det brukar jag också bli när jag kommer hem.

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch