Söndag 23 september

Idag såg ut att bli en härlig dag och det blåste nästan ingenting. Då åkte cykeln fram, jag lånade Björns elcykel. Han får ju inte cykla på många veckor framöver p.g.a sitt opererade knä. Jag styrde kosan ut mot Snapparp och därifrån följde jag cykelleden mot Mellbystrand. Cyklade in lite på smågator för att titta på alla fantastiska villor som där ligger.

I dynorna i Mellbystrand ligger sådana här små  dynstugor. Just denna har mina föräldrar haft  i sin ägo ett antal år,  men när mor blev ensam så sålde vi den. Det var nästan alltid inbrott vid midsommartid, och vi tyckte det var skönt att komma ifrån den biten. Fast nu med facit i hand så skulle man behållt den för det är oerhörda priser på dessa i dag. Men... alltid lätt att vara efterklok.

Gick bakom stugan och upp i dynorna och därifrån kan man se till Halmstad, och i bakgrunden  syns röken från branden  som pågår i hamnen.

I närheten av stugan ligger Strandhotellet som byggdes 1927. Turerna har varit många kring detta nöjespalats, det har gått upp och det har gått ner. för något år sedan fick det ännu en ny ägare och restaurerades upp och i sommar har det varit full aktivitet. Även nu i vinter kan man äta lunch och gå på after work. Företaget passade också på att smälla upp ett antal "lådor" som har varit mycket omdiskuterade. Folk har tyckt det varit förskräckligt att kommunen tillät att dessa fick uppföras intill det vackra gamla Strandhotellet. Det har varit anmälningar och nu tvistas det om ifall det gick rätt till när de fick bygglov till dessa hus. Ska de få stå kvar eller måste de rivas?, om detta får framtiden utvisa.

Efter ytterligare några km styrde jag ner mot havet igen och då träffade jag på  det här gänget.

Plötsligt började dimma lägga sig över Mellbystrand och när jag kommit  ytterligare en bit på väg kände jag av lukten från branden i Halmstad, nu hade röken nått Laholmsbukten och Mellbystrand. På radion har de uppmanat folk att gå inomhus om man kände av lukten, men......gå inomhus när man befinner sig långt hemifrån inte så lätt. Jag cyklade vidare söderut mot Skottorp och efter någon km kändes inget av röken. Från Skottorp cyklade jag mot Vallberga och då vart jag hungrig så jag fick stanna till vid Fyrkanten och köpa en banan och ett kexchoklad. När jag stod där kom Nette med familj, de skulle äta mat. Jag cyklade vidare hem och sedan kom Nettes och hade hämtat mor så det blev eftermiddags fika här, trevligt. Min cykelrunda slutade på 35 km och jag kände mig sååå duktig!!!

Kommentarer

Ulla sa…
Herre gud människa, tog inte batteriet slut nångång:)))

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch