17 november

Fortsätter där jag slutade. Var i valet och kvalet om jag skulle ge mig iväg i torsdagskväll. Ingen jag känner kanske och åka ensam bla bla bla, men jag hade ju meddelat jag skulle komma. Jag bestämde mig, nu kör jag. Tur ja gjorde det för det var intressant, killen som föreläste pratade ju om släktforskning och gav tips på hur man skulle gå till väga för att kanske kunna lära sig läsa den text som prästerna skrev i husförhörslängderna, födelse, vigsellängder osv. Två timmar försvann fort.
Fredagen var vi i Båstad och åt god mat med sex andra vänner och sedan kaffe hemma hos ett av paren. På natten när vi körde hem fick vi i radion höra det ohyggliga som hänt i Frankrike. Fruktansvärt. Sedan var det inte så lätt att somna, tankarna malde runt.
Lördagen var det Arkivens Dag på biblioteket med tre föreläsningar och landshövdingen klippte bandet. Jag var där och lyssnade på alla föreläsningarna som var mycket intressanta alla. En föreläste om tiderna från förr när snapphanarna härjade på åsen och det inte var helt ofarligt att ta sig över fram till idag då tunneln äntligen är klar och tågen snart ska rulla igenom med start den 13 dec.
Andra föredraget berättade en kvinna med bilder om sin bilfärd från hemmet i Laholm till arbetet i Halmstad och vad hon såg under färden.
Tredje var det Katinka Lindhe som berättade om vad hennes släktforskning ledde till och skrev en bok Sorgeliga saker hända- Elvira Madigan och Sixten Sparre. Sixten Sparre var hennes gammelmorfar. Tyvärr finns inte boken att köpa längre, den är slutsåld och enligt henne blir det inte någon ny utgåva, så den får man låna på biblioteket. Katinka är en helt underbar berättare, man lyssnar verkligen hela tiden. Denna dag låser man också upp dörren till det hemliga arkivet. Första gången jag var in och tittade, och jösses vad stort det var och mängder mängder med bevarade handlingar av olika slag. Bland annat bevaras alla betyg från skolorna där inne.
Hela dagen gick åt, från kl 10 till kl 15. Jätteintressant.
Söndagen kom en väninna från barnsköterskeskoletiden. Hon kom kl 10 och vi körde ut på landet och besökte en gårdsbutik som säljer allt möjligt gammalt. Hon var intresserad av att åka dit för denna gård var hennes mans (som inte längre är i livet) barndomshem. Sedan körde vi till Rökeriet i Laholm och åt en god toast skagen (jag) och bakad potatis m skagenröra (hon). Därefter tog vi en promenad utmed Lagan och sedan var kl 15 och jag måste hem för vi skulle in till teatern i Halmstad och lyssna på Hasse Andersson. Han kan fortfarande leverera den goe skånepågen. Det var fullt pådrag  i en och en halv timma utan paus. Mycket, mycket bra.
Igår hade jag tid hos tandläkaren 08:20 inne i Halmstad så det var bara att stiga upp tidigt och komma iväg. Jag hade inga hål men lite tandsten som hon tyckte jag skulle ta bort så fort som möjligt. De hade en tandhygenist   som kunde ta mig kl 11. Likabra få det gjort så jag tog en liten sväng in till stan, men butikerna öppna ju inte förrän 10 så det fick bli en halvtimmes väntan i bilen. Gick i några affärer, fick köpt present till Jeanette som fyllde år samma dag. Tillbaka igen och var färdig kl 12. 
Slemhinnorna i munnen såg inte riktigt bra ut så tandläkaren skickade en remiss till lasarettet så de ska titta på det inom en snar tid.
På kvällen blev det födelsedagsbesök istället för linedance. Så en ganska intensiv helg med andra ord.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch

19 mars