Turbulent vecka.

I höstas var jag i Knäred och stöpte ljus, bl.a denna adventsljusstake som nu pryder vårt soffbord.
Hade två trasiga tumstockar: Tog den ena och formade den till en stjärna och då fattades det två bitar som jag kunde ta från den andra trasiga tumstocken. Sedan sprayade jag den med svart färg och virade en ljusslinga om och här är resultatet. Tipset hittade jag på en väns blogg.

Så här vackert har vi haft det sedan början av dec. Det har varit kallt och det har knarrat så härligt under fötterna när man varit ute och gått. Hoppades och trodde att det skulle få ligga kvar över julen eftersom vi haft uppemot -18 grader. Men icke,  igår hade vi +4 grader och regn och nu ser det ut så här:

Inte mycket kvar
För övrigt har det varit en turbulent vecka. Den började bra med ett trevligt besök på Gekås i Ullared med Jeanette och barnen. Tisdagen skulle Hanna 10 år operera bort mandlarna och då körde jag med in på morgonen till lasarettet. Stannade kvar tills hon vaknat upp, och hon mådde trots allt ganska bra, hade naturligtvis ont i halsen och mådde lite illa. Hanna och Jeanette skulle stanna kvar en natt. När kl närmade sig lunchtid ringde Björn och sa att jag skulle köra till mor för hon var inte bra. Körde från lasarettet till henne. De hade varit med henne hos doktorn men han hittade inte vad det kunde vara. Hon var helt förvirrad, orolig plockade med allt, överallt, ingenting stämde. Läkaren tyckte det var galet att hon bodde själv i huset och tyckte hon skulle in på ett korttidsboende. Men var hittar man det??, fanns inte ett enda rum ledigt någonstans. Björn hade suttit hos henne hela förmiddagen och nu fick jag stanna, vi vågade inte lämna henne fem minuter bara. Att det kan bli så tokigt över en natt. Sköterskan på hemtjänsten trodde att hon druckit och ätit för lite och nu sa kroppen ifrån. På kvällen hade jag köpt en bit smörgåstårta och det tyckte hon var gott, fick energi dryck från hemtjänsten och det drack hon också. Sedan satt hon lugnt med och tittade på Tv till 21;30. Det var säkert längesedan hon varit uppe så länge.  Jag stannade ju kvar över natten och sov på soffan. Mor sov hela natten och allt var lugnt. På morgonen var hon en helt annan person, inte alls orolig eller så mycket förvirrad. Men hon kommer inte ihåg och ibland tror hon nog att jag är en av hemtjänsten. I alla fall så vågade jag lämna henne vid 13 och körde hem. Nu satte man också in mera hemtjänstbesök, även nattetid. Jag var in till henne en stund framåt kvällen igen och då var hon lite mer förvirrad, hon ville hem, trodde inte att hon var hemma. Jag fick henne till att börja sticka lite igen, enkel stickning med räta maskor och det fungerar och det tycker hon är roligt, samtidigt som tiden går lite fortare. Nu kämpar vi med kommunen för att hon ska få ett särskilt boende så fort som möjligt. Hon är beviljad det sedan 3 veckor tillbaka. Hoppas bara att det nu ska vara lugnt över jul och nyår. Jag är ju naturligtvis orolig att något ska hända henne, det sitter i bakhuvudet hela tiden, hade varit så tryggt om hon kunnat bo på ett serviceboende, där det är tillsyn hela tiden. Mor har ju inte velat flytta innan även om det nog hade varit det bästa om hon kunnat tänkt sig det för något år sedan. Men....nu är det bara att hoppas, hoppas.
Hanna har blivit så gott som bra igen, hon äter vanlig mat och behöver inte ta något smärtstillande. Skönt att det nu är gjort.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch