29 dec.

December månad har bara försvunnit i en rasande fart. Jag tycker ju mest om adventssöndagarna, ja alla veckorna före jul. Då vill jag ha gjort det mesta och bara kunna njuta och göra sådant som är roligt. I början på dec hade vi vår årliga beskarunda. Är fem par som går runt till varandra, där vi börjar äter vi lagad mat och sedan på de andra ställena tilltugg till besken. Sista platsen vi är på är det kaffe och något gott till och sedan julklappsspelet med mycket skratt och tjo och tjim. Det var jättetrevligt.
Sedan blev det Lucia och då körde vi ner till torget och tittade på det fina ridande luciatåget. Denna kväll blev det lite kallare och  konstigt nog blåste det inte heller. En riktigt fin kväll.

Efter luciatåget körde vi och tittade på en villa utanför Laholm som har ofantligt mycket ljus. Lika roligt varje år att ta en tur dit  och där är alltid flera som är ute i samma ärende. Det blir också mer och mer för varje år.

Snön fattas men snögubbarna verkar trivas

Ljus ljus överallt, detta är bara en bråkdel.

Har varit flitig och stickat sockor till svärsonen som är en mercedesfan. Han blev överraskad och verkade tycka att det var en kul grej. Julafton tillbringade vi i Ö Karup hos Nette och hennes familj. Julaftonsvädret var inte så roligt precis, regn och blåst.
Juldagsmorgon gick jag tidigt upp och tog en promenad ner till kyrkan och julottan. Det är flera år sedan jag gjorde detta. Blåste som sjutton när vi (jag fick sällskap av en grannfru) gick ner och hem men det kändes skönt att promenera efter all julmaten.

Tomten och julbocken på plats i år också. Nära att jag hade struntat i bocken men när jag ändå var på g med tomten så var det bara att fortsätta.

Julgranen kom på plats ett par dagar före julafton

Katten verkade också trivas med granen.


Så kom julafton och när det inte finns snö vad gör tomten då? Jo han tar till fyrhjulingen och  ger sig iväg på julklappsutdelning.

Annandag jul på natten började det snöa lite smått och på morgonen såg det ut så här. Inte mycket till snö och det övergick till regn. Vi drabbades inte men på många andra håll var det översvämningar och halka och bilkrockar och avåkningar både här och där.
Framåt kvällen var jag ut och gick en runda på 40 min det var plus 3 grader men det blåste jättemycket och kändes som flera minusgrader. Känns inget vidare att sticka ut näsan men när man väl kommit igång så är det riktigt skönt. Det finns ju inget dåligt väder bara dåliga kläder.
Idag är det födelsedag i Uppsala, Agnes fyller 5 och vi är inte där. Känns inte bra men hoppas vi kan köra upp snart.
Nu ska jag titta på Leif G W Persson på Tv har precis läst hans bok Gustavs grabb så det ska bli intressant.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch

19 mars