31 juli

Auktion i Våxtorp en tisdagskväll för någon vecka sedan.

I onsdags eftermiddag åkte jag en busstur runt till våra olika kraftverk. Statkraft ordnar dessa rundturer på sommaren. 50 kr och då ingår kaffe och våffla på Vippentorpet. Man åker från Laholm 13:00 och är tillbaka 16:00. Mycket trevligt och en guide som kunde sin sak. Hon talade hela tiden, både under resans gång och på uppehällena. Hur hon kunde komma ihåg allt är för mig en gåta. Här är vi vid övre kraftverket i Knäred

En staty på samma ställe som föreställer August Schmitz. Han var VD för Sydsvenska Kraftaktiebolaget som grundades 1906. Han såg stor potential i vattenkraftverken för att få fram el till sin yllefabrik i Malmö.

Kraftverket övre i Knäred

Turbin som via en generator omvandlar energin till el.
Kraftverk i Karsefors

Brukar försöka gå en promenad varje morgon på 40-50 min. I torsdags tog jag en annan väg och gick ner mot Laholm. Solen sken och det var så vackert.

Gick in i Gamleby med sina vackra gamla hus och kullerstensgator.

Här växer det stockrosor utmed gatan, väldigt fint tycker jag. För något år sedan hade kommunen huggit ner varenda en. Trodde väl det var bara ogräs men då fick de verkligen veta av vad de hade gjort.
Förra torsdagen gick jag med på en vandring runt i staden och då fick vi komma in och titta på vissa bakgårdar som man ju aldrig ser utifrån gatan. Där innanför döljer sig många smultronställen.

Här är vårt senaste nybygge med hyreslägenheter i centrala Laholm. En minuts promenad så är man vid torget. Inflyttning nu i höst.

Kraftverket vid Lagan i Laholm. Denna vy har jag framför mig när jag vänder hemåt från Laholm och den första bilden har jag framför mig när jag går ner mot Laholm.

Igår kväll var vi på Vallarna i Falkenberg och tittade på buskis. Bokade detta för flera månader sedan.
På Heagårds Skafferi ovanför Halmstad uppträdde Hasse Andersson (guld o gröna skogar) och Lena Andersson (är det konstigt att man längtar hem nån gång). Tommy Körberg var överraskningsartist. Detta ville vi gå och lyssna på så jag bokade biljetter och när jag bokat och betalat via datorn tänkte jag att det är kanske bäst o kolla så vi är lediga den kvällen.......................Dubbelbokat!!!!! Inte så kul, så det fick bli Vallarna. Man blir en aning smått irriterad på sig själv.

Skulle hämta en tröja i garderoben en dag och tittade högst upp mot översta hyllan. Där ligger katten!!! Har förstått att hon varit där tidigare eftersom om jag inte stänger till dörrarna så kan det hända att det ligger kläder på golvet. Men hur lyckas hon ta sig dit upp?? Det är i alla fall 1.80 till översta hyllan och dörren är kanske öppen max 15 cm. Kan inte vara den enklaste vägen att ta när man vill ha en liggplats.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Datakrasch

Dueodde