Annandag Jul

Redan annandag jul. Jag längtar varje år till första advent för jag tycker det är de bästa veckorna fram till jul. Adventsljusstakarna kommer fram och stjärnorna likaså och det ser så fint ut i alla hus med dessa ljus. Det lyser upp vintermörkret. Här har det verkligen varit grått och trist och vissa dagar nästan mörkt hela dagen. Några stormar har vi också haft, uppemot orkanstyrka emellanåt. En av stormarna kom några dagar efter första advent och tog toppen av vår ståtliga gran som stod på torget.
 Fick veta att det inte skulle bli något byte av de granar som råkat illa ut av stormen men plötsligt dök det upp en gran från någonstans och då byttes torggranen ut till glädje för stadens invånare.
När jag var runt 3-6 år så började mor tillverka dessa änglar för att dryga ut kassan en aning. Hon gjorde en hel del till vänner och bekanta. Denna var hennes egen och när jag tömde huset tog jag hem den. Klänningen hade gulnat och glittret var inte så vackert. Jag plockade av klänningen och tvättade den och sedan sydde jag dit den igen och sydde på nytt glitter och den blev som ny igen. Ett fint minne att ha efter mor.

Fredagen före julafton kom granen på plats.
Julafton tillbringade vi hos mor på äldreboendet på eftermiddagen. Vi drack kaffe med de boende i matsalen och efter det kom tomten till allas glädje. Han delade också ut varsin julklapp och skojade hej vilt med dem. Var verkligen uppskattat och en riktigt trevlig em. Sedan var det dags för oss att åka ner till Ö Karup och fira jul med Jeanette och hennes familj. Förra året bodde mor kvar i huset och fick dagen före julafton ont i ett ben och kunde knappt trampa på det. Den julafton tillbringade hon ensam och det kändes rakt inte bra även om jag visste att det inte var möjligt ta henne hem till oss och hon ville lägga sig jättetidigt. I år kändes mycket bättre, hon har det bra där hon är och tycker det själv också, men visst det känns, hon har alltid varit med oss och det är tråkigt att hon inte orkar längre. Men hon är trött och vill lägga sig tidigt på kvällen så jag tror hon var nöjd med det.
Ikväll i skymningen tog jag en promenad och  hade denna vackra vy framför mig. Lagan med kraftstationen. Jag har aldrig tidigare tyckt om denna byggnad, varför vet jag inte, numera tycker jag den är väldigt vacker där den ligger.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch