2 december

Sist jag var här skrev jag att det var 6 månader kvar till julafton. Och nu är vi snart där! Inte klokt vad tiden går fort. Hade som tanke att jag inte skulle blogga mera men det blir kanske ändå en fortsättning.
Som vanligt varje år så kom jag igång med riktig storstädning, och brukar vara helt klar till den 1 advent. 
I år blev det inte riktigt så men nästan. Städade farstun som var det jag hade kvar, igår. 
Idag har jag bakat saffranssmörbullar, och de blev riktigt goda.
För övrigt har vi varit på Wapnös julmarknad, och där var mycket folk som vanligt. 
En julkonsert har vi hunnit med. Den med Christer Sjögren, Magnus Johansson och Marcus Ubeda. Mycket bra och stämningsfullt.
Det årliga julbordet 1 advent på Tunneberga Gästgiveri i Jonstorp var vi naturligtvis också på och beställde bord även till nästa år.

Sedan har jag fått en liten uppgift. Vår granne som är ensam föll ner från en stege för fjorton dagar sedan och föll så illa så ledkulan förflyttade sig. Först sa de att det var en fraktur i axeln och bestämde sig för att den skulle opereras, då hade det nästan gått en vecka. När det blev operation så var det ingen fraktur utan ledkulan som inte låg på plats.
 Om två veckor ska han ta stygnen och tills dess tar jag hand om denna lilla tjej som är tre år. En promenad på morgonen och en på kvällen och är det fint väder så går jag en gång på eftermiddagen också.
När operationen var fick vi ha henne på natten också. Jag la en filt på soffan och när jag släckte ner på kvällen hoppade hon upp och la sig och jag hörde inte av henne på hela natten. Trodde det skulle bli ett väldigt gnällande för hon är inte van att vara hemifrån, men det gick jättebra.
 I måndags kväll när jag skulle lägga mig och kom upp på ovanvåningen för att släcka såg jag en massa blåljus överallt. Trodde det var larmet på äldreboendet som gått i gång, för det händer ibland.
Men när jag stod där och tittade ut så började det ryka från ett av hyreshusen och sedan slog det upp eldslågor, då fattade jag vad som stod på. Det tog halva taket på ett hyreshus. Som tur var kom ingen människa till skada. Branden började i ett kök på andra våningen. En gryta hade glömts bort (sägs det) och sedan spred sig elden upp i fläkten upp mot vinden. Det blåste ganska mycket och tur för oss så låg vinden på åt andra hållet. Riktigt otäckt var det och jag kunde ju inte lägga mig förräns jag sett att de fått släckt och då var klockan väl närmare halv två. Lägenheterna klarade sig något så när det är bara några stycken som måste göras vid innan de kan flytta hem igen. Tur ingen kom till skada i alla fall.
För några år sedan var det ett par bilar som brann ute på parkeringen. De var anlagda.
det var ju också det jag tänkte på först, måtte det bara inte vara en anlagd brand.
Så visst händer det en del här. Inte så längesedan polisen jagade en mopedist i området. Händelser som man dock kunde vara förutan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch