2 september

Idag är det blåsigt men sol och moln om vartannat. Lite löv börjar falla och man förstår att hösten tränger sig på. Hoppas vi dock kan få några härliga dagar med känsla av sommar ännu.
Här har jag fångat en Nässelfjäril som landat i mina blommor. Har uppmärksammat att det finns väldigt många fjärilar i år och det är ju trevligt.

I söndags fick jag besök av en klasskamrat från tiden då vi gick på barnsköterskeskolan i Halmstad. Vi har väl inte haft någon kontakt precis , ett par brev under alla dessa år. Men så hittade jag en lista över de som gick i klassen och där hade jag skrivit deras födelsedata och upptäckte att Ragni, som bor i Falkenberg, fyllde 70. Jag överraskade henne med ett kort och hon blev jätteglad och ringde upp mig och vi började träffas. Jätteroligt. Söndagen var en jättefin dag , ingen blåst och lite sol och behaglig värme. Hon kom på förmiddagen och vi bestämde oss för att ta en cykeltur. Hennes lille hund hängde med, han är alltid med i cykelkorgen så fort hon är ute och cyklar.

Ragni och Francis. Här har vi tagit en liten paus i Karsefors invid Lagan.

Sedan fortsatte vi till Vippentorpet. Där var öppet och vi fick en guidad tur. Guiden var en av mina barns lärarinna, trevligt att träffa henne där.

Där var så fint inne i stugan. Äkta Pelargonier i fönsterna och levande ljus.Verkligen inbjudande.

Väven var också bevarad.

Här har vi ugnen där det bakades bröd.

Och ett gammalt piano!! Klavikord. Äldsta pianot, guiden hade för sig att det bara finns två av denna modell i Sverige och då finns det ena på Vippentorpet. Hon var dock inte helt säker. Efter visningen drack vi kaffe och åt våfflor i kafeét som finns bredvid. Smakade jättebra.
Plötsligt var klockan redan lite över 16, och vi fick bråttom för att hinna till Ysby och Stilla Dagar innan de stängde kl 17
Vi var framme 16:30 hos Peter Bengtsson och hans Maggan Ek, men tyvärr var de inte hemma. Men det satt en lapp på väggen att det var öppet att gå in och titta i trädgården men att deras cafe var stängt. Det gjorde inte så mycket för vi hade ju precis druckit kaffe, men det var synd att de inte var hemma, hade varit kul träffa dem.

Med fantasi kan man göra hur mycket som helst

En gammal symaskin fungerar som bord.

Här hittar vi en flygel.

Här hängde en tavelram, och trädgården bakom blev motivet.

Påfågelöga

Och en Amiral.
Cykelrundan blev 37 km och när vi kom hem tände vi grillen och åt gott. En mycket lyckad söndag tyckte vi båda två.

Måndag hade grannen och jag bestämt att vi skulle ut och cykla, men väderprognosen lovade regn så vi bestämde oss för en promenad i Mellbystrand istället. 6 km ute på Hökafältet och nere vid stranden. Sedan smakade det gott med kaffe o macka som vi hade med oss. Det var jätteskönt väder och regnet höll sig borta till senare på eftermiddagen.
Men inte mycket folk på stranden.
På kvällen blev det linedance för min skull, första kvällen på denna terminen och jag cyklade ner. Vi dansa som vanligt 1 1/2 timma och det var jättevarmt i aulan.
Igår tisdag startade linedansen i Hasslöv och då var jag där. Två kurser, fortsättning 1 och fotrtsättning 2. 18:00 - 19:30 och 19:30 - 21:00 Jag hade tänkt åka hem efter den första men de fick mig att stanna kvar på nästa också, det var tur för vi lärde oss två härliga danser till härlig musik.
Idag har jag tagit en promenad till kyrkogården och sedan tog jag en paus i kyrkan, Andrum med musik, 25 min. Då fick jag en paus, kunde sitta ner och bara vara. Inte alls dumt ibland. Sedan var det bara att traska hemåt, en lagom promenad på sammanlagt 1 timma.
Ikväll blir det nog bio, Ingrid Bergman. Jag är ensam hemma så det passar bra att kanske ta en promenad till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch

19 mars