28 maj

 Vet ej vad som hände med denna bild. Den var på rätt håll när jag skulle lägga in den men nu är den inte det. I alla fall är det 50 år sedan jag gick på någonting som hette Husmodersskola. Första terminen lärde vi oss väva och sy och andra terminen var det matlagning med kostlära och ekonomi. Vi var 12 elever och tre lärare, egentligen bara 2 lärare för en av dem hade vi bara någon vecka sedan gick hon på graviditetsledighet. Lärarna är den i  cerise jacka längst till vänster och den som sitter ner i blått till höger. De är 10 år äldre än oss elever men ser ut som om vi kommit ikapp dem ganska bra. Vi hade en jättetrevlig eftermiddag med mycket prat och skratt. En elev är inte längre i livet och en av lärarna råkade få migrän så hon kunde tyvärr inte komma. När husmodersskolan var slut fick jag arbete hos den lärare som varit gravid. (Hon står till vänster om mig) Jag arbetade hos dem i ett år och passade barnen som var 5 år, en flicka och pojken som inte fyllt 1 år när jag började där. Skötte barn och hushåll och lärde mig jättemycket. Det var en fantastisk familj att arbeta hos.
 Detta gula som ser ut att vara ett rapsfält är i själva verket en åker full med maskrosor. Väldigt vackert men inte så kul att få in i trädgårdarna.
 Parken i Laholm som blommat för fullt. Det är så vackert med alla blommor som lyser så fint.
 Övre delen av parken finns en bit som förra året gjordes i ordning. Det var  den 6 juni och de som ville fick ta med plantor och plantera och detta är resultatet. I bakgrunden syns Vattentornet.
 Magnolian blommade också i parken, mängder av blommor
Rapsfälten blommar för fullt.
 Förra fredagen var vi på en busstur till Köpenhamn. Åt lunch på Bakken, åkte inga karuseller för de hade inte öppnat för dagen. Mätta och belåtna åkte vi därifrån till Den Blå Planet som inhyser 20.000 fiskar och havsdjur fördelade på 53 akvarier och totalt sju miljoner liter vatten. Man kan ju undra hur många olika sorters fiskar det finns egentligen, och i alla möjliga färger. När vi sett oss mätta på detta så åkte vi vidare hemåt över Öresundsbron. En mycket trevlig dag.



 Denna sköldpadda stod så här hela tiden så jag börja undra om den verkligen var riktig. Det var den för den rörde på huvudet när jag tittat länge nog.

Detta är ingången till Den Blå Planet. Perfekt tid att besöka detta ställe på för någon hade varit där i somras och då var det 2 timmars kö!!
Kristi himmelsfärdsdag var det konstrunda här i Halland. Konstnärer har öppet hus och visar sina verk i hemmet. Jag körde till Falkenberg där jag har en väninna och vi gav oss iväg på några olika. Vi var bl.a i Glommen, Okome och Varberg. Stannade till på ett ställe som heter Ästad Gård och åt god middag. Solen sken men det var ändå ganska kyligt för vinden är kall.

Nu har snart hela maj gått och vi har inte haft någon riktigt varm och skön dag. Vinden är väldigt kall och ibland får man ta på sig täckjackan. Inte läge ännu att hänga undan vinterkläderna. Fördelen med detta väder är ju att vi har fått njuta av alla vårblommor mycket längre. Har varit ut på en promenad i em och tur att jag gick som jag gjorde för nu regnar det och hör också åskan långt bort i bakgrunden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dueodde

Datakrasch

19 mars